Posted on: Mei 6, 2020 Posted by: Fadhilah Comments: 0

Setiap perkahwinan ada pasang surutnya, ada bahagia ada masanya bermasam muka bila tidak sependapat. Namun itu lumrah dalam sesebuah rumah tangga. Sebab tu komunikasi penting dan saling memberi serta menerima antara satu sama lain. Barulah rumah tangga aman bahagia.

Jangan hanya satu pihak sahaja memberi, yg lagi satu tidak menyumbang apa-apa. Kerana perkahwinan bukan hanya sekadar mahu bahagia semata-mata, masalah yang melanda dibiar sepi dan hanya satu pihak sahaja berusaha mengatasinya.

Jika ada ‘rasa yang tak kena’ dalam rumah tangga, kena meluahkan dan cari jalan penyelesaian. Usah menafikan demi menjaga hati yang tersayang, kelak ia akan menjadi barah dalam perhubungan anda suami isteri.

Nak bahagia kena baca perkongsian dari Ustaz Datuk Kazim Elias ini. Menurutnya ada 4 punca kenapa satu-satu perkahwinan tu tak bahagia.

1. Punca pertama ialah sebab semua benda isteri buat. Basuh baju isteri, kemas isteri, masak isteri. Sedangkan isteri ni cuma dituntut untuk layan suami je. Jadi, tak perlu ke isteri buat semua tu? Isteri solehah dia TOLONG buat kerja. Bantu sama membantu. Masing-masing kena faham erti tanggungjawab.

2. Punca kedua sebab kita tak faham PERANGAI pasangan masing-masing.

Nak jaga laki ni senang je bak kata Ustaz Kazim.

1- Bagi makan kenyang-kenyang. Zahir dan batin. Semoga segalanya dikira ibadah. Aamiin ya Rabb.
2- Mana suami tu pergi, ikut ! Hahaha ? Selagi hang boleh ikut, ikut.

3. Punca ketiga sebab kita TAK REDHA itu pasangan kita. Ramai orang hanya menghargai seseorang lepas seseorang tu meninggal. So tak best la nak tunggu laki ke bini hang mati pastu baru nak cakap, “takde yang sama macam laki/bini aku dulu.” ?

4. Yang last sekali, punca dia ialah bila seseorang tu tak jadi yang saling menyenangkan. Ye, belajar jadi seorang yang menyenangkan pasangan masing-masing.

Leave a Comment